In de pers: interview in 073 Magazine

  • Woensdag 13 november 2019

JAN-WILLEM VAN DEN AKKER

Opvallend veelzijdig

Bosschenaren hebben veel karakteristieke eigenschappen, maar opmerkelijk vaak zijn ze opvallend en veelzijdig. 073Magazine voelt dat het hart van onze prachtige, historische stad klopt in die mensen en zoekt ze graag op. Mooi voorbeeld is Jan-Willem van den Akker (52). Hij voldoet immers in ruime mate aan genoemde criteria. Want hij is opvallend: jazeker. Als hij ergens is, dan is hij er ook. En hij is uitermate veelzijdig. Check it out: Jan-Willem is discussieleider, spreker, TV presentator, allround internet marketeer, zanger, columnist, dagvoorzitter, interviewer, marketing adviseur. Hans van Kasteren voelt zich getriggered door al deze kwalificaties en gaat bij Jan-Willem langs.

Jan-Willem van den Akker ‘houdt kantoor’ in een qua vierkante meters vrij bescheiden ruimte. Maar daarmee is al het bescheidene wel genoemd. Elke vierkante meter van zijn kantoor (muren, plafonds, zelfs de vloer) is beplakt en gedecoreerd met letterlijk honderden platenhoezen en covers van tijdschriften. De namen en gezichten van bijvoorbeeld Neil Young, The Band en zeker  Bob Dylan kunnen je niet ontgaan. Ook vind je er allerlei eigentijdse digitale equipment en tal van muziekinstrumenten. Jan-Willem over zijn fascinatie voor muziek: “Ik kom uit een bij uitstek muzikaal gezin. Mijn vader was dirigent van de destijds befaamde fanfare in Gemonde en had ook nog een koor en orkest in de H. Hartkerk hier in Den Bosch. Ja, muziek werd mijn broer en mijn zussen dus met de paplepel ingegoten. Klassiekere vormen van muziek, inderdaad. Zo speelde ik als kind piano en probeerde de klarinet. Maar toen ik een jaar of tien was hoorde ik voor het eerst Bob Dylan, met het legendarische ‘The Hurricane’. Die muziek raakte mij toen al enorm, evenals de film ‘The Last Waltz’. Die ervaringen hebben mijn leven veranderd”.

Inmiddels treedt Jan-Willem met enige regelmaat zelf op als zanger, vaak in Bob Dylan-achtige sferen. Ooit heeft hij zelfs (en met succes)  met een Bob Dylan tribute-act opgetreden in de businessclub van Bayern Mϋnchen. Daarnaast maakt hij onder meer deel uit van de zanggroep ‘Sixties Group Sudden Impact’. Vermeldenswaard is nog dat Jan-Willem een benefiet concert heeft georganiseerd voor de Stichting Leergeld. Zoiets raakt hem: “Een flink aantal gerenommeerde performers, die voor dat uitstekende goede doel zonder financieel gewin hun uiterste best doen”.

interview
Maar we hadden het over veelzijdig. Om dat te illustreren gaan we even terug naar de Jan-Willem van vlak ná het St. Janslyceum, want op die school heeft hij een flink deel van zijn tienerjaren doorgebracht. “Ik kon aardig tennissen. Speelde competitie op zondag in Nederland en zelfs, maar dan op zaterdag, in Duitsland. Voor alle duidelijkheid: een supertalent was ik niet, maar ik kon aardig mee. Was een lastig menneke op de tennisbaan, heb ik vaak gehoord. Later ben ik met een vriendenteam van Bastion Baselaar nog meer dan eens Nederlands kampioen geweest in de 35plus categorie. Inmiddels heb ik helaas een chronische kuitblessure, waardoor ik niet vaak meer op de baan sta. Na het St.Jans ben ik niet gaan studeren, maar gaan werken in de autobranche: bij Van Baast (Mazda), daarna tien jaar Nieuwkoop en vervolgens ook tien jaar Lathouwers”.

Een eigen bedrijf: ‘Media Presentaties’
Jan-Willem: “Naast Bob Dylan c.s. en ook wel de autowereld had en heb ik nóg een passie: het internet. Ik weet nog dat ik halverwege de jaren ’90 via mijn vriend Ivo in contact kwam met het internet. Ik was meteen verkocht en ging me in allerlei facetten van internet verdiepen. Uiteindelijk heeft dat er toe geleid dat ik enkele jaren geleden in die ‘branche’ mijn eigen bedrijf ben begonnen: ‘Media Presentaties’. Wij houden ons onder meer bezig met content management, social media beheer, het maken van websites, presentaties, muziek- en video producties. Wij zorgen er voor dat onze klanten zichtbaar zijn op internet, zonder advertenties, puur op inhoud. Dat geeft aantoonbaar meer website traffic! Voor de volledigheid: wanneer gewenst schakelen wij externe deskundigheid in. Ons netwerk is groot. ”

Lokale en regionale TV
Veel mensen uit stad en regio zullen Jan-Willem van den Akker met name kennen van weer een andere passie: lokale en regionale TV.  Hoe zit dat? “Via de lokale omroep Boschtion maakte ik destijds rij-impressies van de automerken die mijn werkgever Nieuwkoop voerde. Ik ging vervolgens voor Boschtion het FC Den Bosch–magazine maken en begon er in 2008 met het praatprogramma ‘In Gesprek Met…’.  Ik heb in de loop der jaren heel wat bekende en minder bekende Bosschenaren en andere interessante gasten in dat TV-programma mogen ontvangen en spreken. Toen Boschtion enkele jaren geleden ophield te bestaan heb ik via TV73 van Nol Roos het programma kunnen voortzetten en sinds kort maken we ‘In Gesprek Met’ in samenwerking met het Media Leerpark en mijn eigen bedrijf Media Presentaties. Wij leveren het programma vervolgens aan de huidige lokale omroep DTV, die het met regelmaat uitzendt. Ik wil nog even wat kwijt over de samenwerking met het Media Leerpark – die is echt fantastisch. Jonge studenten maken het programma soms vrijwel zelfstandig. Echt geweldig, zeker ook dankzij de onmisbare steun van William van Drunen van het Media Leerpark. Een prima vent, dat wil ik echt gezegd hebben. Heel bijzonder aan ‘In Gesprek Met…’ is dat ik die gesprekken niet voorbereid. Ook de gasten hebben tevoren geen lijst met vragen gehad. En we nemen alles op in één ‘take’. Waarom ik dat zo doe? Nou, ik wil een normaal gesprek hebben. Net zo normaal als wanneer ik jou ergens tegenkom en vraag hoe het met je gaat. Dat vraagt inderdaad om improvisatie ter plekke, maar weet je, ik heb in mijn werk en elders wel heel wat gesprekstechnieken en –ervaringen opgedaan. Mijn vader zei vroeger wel eens als hij het over zijn passie muziek had: ‘Je moet achter de muzieknoot lezen’. Dat pas ik ook toe in mijn programma. Ik lees als het ware achter de woorden van mijn gesprekspartner”.

Tot slot: je passie voor ’s-Hertogenbosch
“Ja, ik weet best dat middelgrote steden en stadjes als Delft en Leiden ook veel te bieden hebben, maar Den Bosch overtreft dat. Weet je, wij hebben alles. We hebben een enorm en uniek aanbod aan cultuur, we hebben een gevarieerd en groot aanbod aan winkels, we beschikken over prachtig groen vlak naast de binnenstad: het Bossche Broek. Zie je nergens hoor, een natuurgebied vlak naast het centrum van de stad. We hebben de Binnendieze, wat een juweel in vele opzichten. We hebben de Uilenburg, de Korte Putstraat, een grote diversiteit aan café’s en restaurants, we zijn een stad van evenementen en festivals, een muziekstad (neem Jazz in Duketown) en een sportstad. Hockey, basketbal, ook voetbal. Sport verbroedert. Last but not least,: we hebben onze eigen, bourgondische manier van leven. En in deze omgeving bewegen zich de Bosschenaren, een uniek volkje. Want de Bosschenaar neemt geen blad voor de mond en zegt meteen waar het op staat. Clip en klaar, geen misverstand mogelijk. Maar hij of zij zal altijd proberen aan die soms wat star aandoende mening een komische draai te geven. We zijn een gezellig volkje, witte wel”.

Tekst: Hans van Kasteren

 

 

 

 

 

Tekst: Hans van Kasteren



Social Media Marketing Den Bosch | Media Presentaties

Contact opnemen

Social Media Marketing Den Bosch | Media Presentaties
Onderdeel van: Media Presentaties
5216 BM Den Bosch

 0654386019
 info@mediapresentaties.nl