Instagram, maak jij er al gebruik van?!

  • Woensdag 2 januari 2019

 

 

Iedereen kent vandaag de dag Instagram wel. Afhankelijk van de kanalen die je volgt kun je er eeuwig recensies lezen over bepaalde producten, diensten of shops. Naast dat je ongetwijfeld vrienden, familie en kennissen volgt, om bij te houden wat zij allemaal hebben gedaan of aan het doen zijn. Instagram is als een soort Facebook maar dan voornamelijk geënt op het weergeven van foto’s, met ondergeschikt een verhaal.

Maar wat kun je hier bedrijfsmatig nu mee? Best veel! Het is naast de andere sociale media kanalen een van de manieren om meer volgers voor je bedrijf te krijgen en meer leads te genereren naar je blog en eventueel website. In deze blog gaan we daarom meer uitleg geven over hoe van start te gaan met, en gebruik te maken van Instagram. In Amerika gebruikt ruim 70% van de bedrijven Instagram om het product of merk te promoten, jij ook?!  

 

Instagram wordt dagelijks actief door meer dan 500 miljoen gebruikers gebruikt. Hierdoor kan Instagram een belangrijk marketing kanaal zijn voor jouw merk of product en daarbij een biedt het de kans om een loyaal publiek op te bouwen dat samen met jouw bedrijf groeit.  

Maar om deze groei te realiseren moet je Instagram niet allen op een goede maar ook op een slimme manier inzetten.

 

Laten we ons eerst focussen op het krijgen van meer volgers op Instagram. Na het aanmaken van een (bedrijfsmatig) Instagram profiel heb je natuurlijk nog geen volgers, laat staan een loyale groep volgers die de (naams)bekendheid van jouw merk of product een boost kunnen geven. Maar hoe krijg je die dan?

Instagram

 

Alles draait natuurlijk om goede content die je deelt en post. Net zoals bij Pinterest, is een foto als eerst zichtbaar. Zorg er dus voor een pakkende en kwalitatief goede foto met eventueel een tekst er in. Zo weet een Instagram gebruiker die jouw post ziet direct waar het over gaat en of het voor hem/haar interessant is.

 

Naast de basis van goede content en een pakkende foto zijn er nog vele andere zaken waar je op moet letten. Onderstaand hebben we de belangrijkste opgesomd:

  • Gebruik de juiste #hashtags
  • Pas de juiste filters toe
  • Plaats het bericht op het juiste moment
  • Betaal voor gesponsorde ‘posts’ en product reviews
  • Maak gebruik van ‘geotags’ voor meer lokale bekendheid
  • Zorg voor consistentie
  • Lift mee- en speel in op trends
  • Analyseer de data van jouw profiel

 

Let wel, ook Instagram is en blijft een sociaal netwerk. Het draait niet alleen om aantallen van volgers enzovoorts, zorg er voor dat uniek en sociaal blijft!

 

Het gebruiken van Instagram hangt deels samen met het schrijven van blogs. Blogartikelen zijn ideale content om te posten op Instagram. Even een vergelijk; wanneer je een blog artikel hebt geschreven en deze plaatst op jouw website, Facebook of Twitter, krijg je dan veel interactie?

 

Uit onderzoek is gebleken dat op Facebook maar 0,07% van de volgers actief interactie met het bedrijf op zoekt. Voor Twitter ligt dit percentage zelfs nog lager, met maar 0,03%.

Instagram steekt hier met kop en schouders bovenuit met ruim 4,2%!

 

Dit is nog maar een van de vele statistieken, maar geeft al duidelijk aan dat Instagram niet overgeslagen kan en mag worden in ieders marketingstrategie.

  

Wil je graag meer informatie over de mogelijkheden van online- en social marketing voor jouw bedrijf? Of kunnen we jou ontzorgen door werkzaamheden uit handen te nemen?

Neem vrijblijvend contact met ons op om een afspraak te plannen: info@mediapresentaties.nl of 06-54386019



Social Media Marketing Den Bosch | Media Presentaties

Contact opnemen

Social Media Marketing Den Bosch | Media Presentaties
Onderdeel van: Media Presentaties
5216 BM Den Bosch

 0654386019
 info@mediapresentaties.nl