Door de inzet van social media proberen bedrijven meer merkbekendheid- en voorkeur te creëren. Maar dat niet alleen. Ook klanttevredenheid, loyaliteit en kortere lijntjes spelen hier een belangrijke rol bij. Facebook wordt bijvoorbeeld door veel mensen tegenwoordig ook gebruikt om vragen te stellen en informatie te vergaren. Hierdoor kunnen bedrijven op een laagdrempelige en gemakkelijker manier met de klant communiceren. Indien social media goed wordt ingezet, kan het voor bedrijven zelfs winstgevend zijn. Belangrijk hierbij is dat er een goede social media strategie wordt opgezet.

Wanneer een succes?

Er zijn een aantal zaken waarmee het succes van social media marketing samenhangt. Alle crossmediaproducten moeten namelijk goed worden ingezet en in elkaar overlopen. Integratie is hierbij belangrijk. De marketingactiviteiten moeten met elkaar samenwerken. Zoals de website, nieuwsbrief, social media en andere zaken. Deze moeten in elkaar overlopen. Er moet een specifiek doel zijn en er moet iemand aangewezen – intern of extern – worden die deze taken op zich neemt. Vanwege het gebrek aan ervaring, capaciteit en ervaring schakelen veel bedrijven ook wel een social media bureau in, die ze adviseert en/of deze activiteiten op zich neemt.