Alle activiteiten die erop gericht zijn om met potentiële klanten in contact te komen, wordt leadgeneratie genoemd. Het wordt dan ook veel op de zakelijke markt toegepast. Wat is een lead en hoe werkt leadgeneratie?

Wat is een lead?

Stel, jij bent geïnteresseerd in een bepaald product of een dienst. Jij bezoekt een website en meld je vervolgens aan voor de nieuwsbrief. Dit maakt jou een lead. Een lead is namelijk iemand die (potentieel) geïnteresseerd is in een dienst of product. Bedrijven zullen er van alles aan doen om de interesse van leads te wekken en om leads te genereren. Het doel is natuurlijk om vervolgens iets te verkopen. Andere voorbeelden van leadgeneratie is e-marketing, telemarketing, beurzen, mediarelaties, promotie-evenementen, netwerken, enzovoort.

Wat is leadgeneratie?

Leadgeneratie kun je bijvoorbeeld herkennen aan het volgende: om een bepaalde korting te krijgen, brochure aan te vragen of kans te maken op het winnen van een prijs vul jij je gegevens in. Dit is meestal je naam, e-mailadres en in sommige gevallen een telefoonnummer. Jij krijgt de korting die je wil, het bedrijf krijgt jouw gegevens. Hiermee bevestig je tevens dat je benaderd wilt worden voor aanbiedingen, nieuwsbrief en dergelijke. Binnen de kortste keren heb jij een e-mail van dat bedrijf in je inbox. Zij hopen natuurlijk dat jij vervolgens hun product of dienst (weer) gaat afnemen.